آرزوی من

میزگرد --> آیا واقعا ظاهر مهم نیست؟

1391/8/6 19:32
نویسنده : من
1,776 بازدید
اشتراک گذاری

سلام

خوبید ... سلامتید ... میگما نظرتون در مورد یه همه پرسی چیه ؟... یا مثلا مناظره ... نه بزار بهتر بگم ... با یه میز گرد چطورین .. یه سوال دارم میخوام بپرسم دوست دارم .. از تمام فرهنگ ها .. معلومات .. تفکر ها .. اندیشه ها .. افکار و....و..و.. استفاده کنم .. میخوام از همه کمک بگیرم ..

میدونین ماجرا چیه ... من خیلی شنیدم ...  احتمالا شما هم زیاد شنیدید .. که میگن : مهم نیتشه .... یا مثلا .. ظاهر مهم نیست .. مهم باتنه ... نه ظاهر .... ینی واقعا درسته؟ .. ینی نیت مهمتر از ظاهره؟ .. ینی رابینهود بی گناه بود ؟.. ینی میشه دزدی کرد و به ثواب رسید؟ ... ینی میشه منحرف شد و به مقصد رسید؟ 

دوست ندارم جواب سوالاتمو خودم شروع کنم چون نمیدونم جوابارو .. دوست دارم برام بگین .. میخوام کاملا توضیح بدین .. فکر خودتونو .. اعتقاد باتنیتونو .. دلیل بیارین .. و برام ثابت کنید ...

با اجازه تمام مامان و بابا های عزیز من تمام راهنمایی ها و اعتقادات شما رو در مورد این پست در ادامه مطلب پست میکنم .. و در ادامش در هرجایی از کمک شما برام سوالی پیش اومد میپرسم .. و اگر امکانش بود برام توضیح بیشتر بدید .. ممنون میشم توی میز گرد شرکت کنین

با آرزوی پیروزی روز افزون منتظر کمک شما هستم ...

 

دیدگاه مامان محمد معین عزیز:

مگه رابینهود باطن خوبی داشت؟
مگه یه دزد که تجاوز به مال مردم میکنه میشه نیتش پاک باشه؟
به نظر من عملی که نیت پاکی پشتش باشه صورت بد به خودش نمیگیره مگر اینکه کننده کار فرد آگاهی نباشه یا به قول گفتنی جاهل باشه

دید گاه من

مگه رابینهود باطن خوبی داشت؟
به نظر من بله .. رابینهود در نظر مخاطبینش چهره یک منجی رو تدایی میکرد که با ظلم در حال مبارزه بود .. او در حقیقت میکوشید تا سروت هایی را که از مردم فقیر با ظلم و ستم مصادره شده بود به آنها برگرداند... و برای این کار دزدی میکرد .. او از داروغه و پادشاه میدزدید و بین مردم شهر تقسیم میکرد ... به زبان خودمانی از پولدار ها میدزدید و به فقرا میداد ... و این کار او  باعث محبوبیت او در بین مردم  و مخاطبینش شد.

مگه یه دزد که تجاوز به مال مردم میکنه میشه نیتش پاک باشه؟
من هم  به همین پارادکس برخوردم و سوال شما برام تکرار شد ...

به نظر من عملی که نیت پاکی پشتش باشه صورت بد به خودش نمیگیره مگر اینکه کننده کار فرد آگاهی نباشه یا به قول گفتنی جاهل باشه
من هم با نظر شما موافق هستم ... ولی در بخش دوم آن در جامعه کنونی نمیتونم هم عقیده باشم  "مگر اینکه کننده کار فرد آگاهی نباشه یا به قول گفتنی جاهل باشه" سعی میکنم با یک مثال سوال خودم رو بیشتر در این مورد باز کنم ...

  • شاهد آن هستیم که شخصی مشروب نمیخورد .. دلیل آن را که میپرسیم  ... پاسخ جالبی دریافت میکنیم .. چون در اسلام حرام است ... این پاسخ در حالی است که فرد مورد نظر ما نماز نمیخواند ... نیتش پاک است انسان سالمی است ... خدا را قبول دارد .. حال و حرام را رعایت میکند ... اما ظاهر و قالب اصلی را رعایت نمیکند .. نیت پاکی دارد ولی نماز که اصلی ترین قالب دین اوست را رعایت نمیکند  .... این را ما در جامعه فعلی در نظر گرفتیم .. و نمیشود در جامعه فعلی شخصی را یافت که از ارکان اصلی و غالب بندی اصلی و ضرورت اسلام و جایگاه ویژه نماز در آن بی اطلاع باشد و جاهل به این موضوع باشد ... او باطنا انسانی با ایمان است ولی به غالب ظاهری و تشکیل دهنده باطن خود بی توجه است و اورا توجیه میکند ....

دیدگاه نایسل عزیز :

عزیزم ظاهر هم مهمه
به من نظر من خیلی مهمه
چون رو طرز فکرت اثر داره ...
بلاخره ظاهر هم به باطن ربط داره ....
دیدی کسایی که مومن هستن نورانی ان

دید گاه من

موافق هستم که ظاهر تشکیل دهنده باطن است ولی یک سوال دارم ...
خانمی از حرم امام رضا بیرون میآید چادرش را در می آورد و در کیفش میگذارد ... مانتوی تنگ و کوتاهی به تن کرده اندام خیلی زیبایی دارد  .. رنگ موهایش را میبینم  ... آستین های مانتواش سه ربع است .. شال زیبای سبز رنگی به سر دارد که مشخص است از زیر آن کلیپس به سر زده .. شالش خیلی قشنگه توجهم رو جلب کرد ... یه چیز جالب دیگه توجهم رو جلب کرد ... یک صلوات شمار هم در دستش است .. چیزی رو زمزمه میکنه .. و بعد دکمه صلوات شمار را فشار میدهد .. فکر میکنم خطم برداشته ... خوب که فکر میکنم میبینم .. در اسلام برای من این خانم نا محرم است ... بجز گردی صورت .. مچ دست و مچ پا .. ولی من رنگ موهای اونو میبینم .. حتی نوع کلیپسش رو هم از زیر شال نازکش میبینم ... آرایش او برای نا محرم حرام است .. ولی آرایش زیبای اونو همه ما میبینیم ... دست هاشم تا آرنج پیداست مشخصه پوست سفیدی هم داره .... یکم که بیشتر فکر میکنم میبینم ظاهرش در اسلام کاملا حرام برای او توصیف شده .. ولی آیا او با نیت گناه  به زیارت رفته ؟ .. برای گناه صلوات میفرسته ؟ ...  مسلمان نیست ؟ .. پس اینجا چیکار میکنه ؟ .. نیتش خوبه ؟ .. پس چرا ظاهرش خوب نیست ؟ همچنین در خطاب به   مامان محمد معین عزیز  که گفتند اگه نیت پاک باشه ظاهر هم پاک میشه  .. نیت خدایی و اسلامیه .. ولی ظاهر چیز دیگه ای است ... به نظر شما توجیه این خانم چی میتونه باشه ؟
          
دیدگاه خانم سوده مامان امیر مهدی عزیز:

هر کاری دو جنبه دارد یکی حسن فعلی کار و یکی حسن فاعلی یعنی باید هر دو تا جنبه درست باشد تا کار ارزش داشته باشه یعنی هم نیت انجام کار باید درست باشه و هم خود کار باید درست و شایسته باشه .

دید گاه من

با توجه به مثال های قبلی ..  یعنی اگر هر یک از جنبه های فاعلی یا مفعولی در انجام کار دچار نقص باشند .. اون کار فاقد ارزش میباشد؟

دیدگاه مامان مهنا عزیز:

راستیتش هنوز وجه سوالتونو درنیافتم
اینکه شما فقط منظورتون رابین هود است و یا نه کلی بیان کردید؟؟؟
اما در هر صورت من نظرم ب این است ک اگه ادم باطنش درست باشه ناخداگاه ظاهرشم درست میشه
ب نظر من ظاهر و باطن ادم ی معقوله از هم جدایی نمیباشد ک بخواهیم از هم جداش کنیم
اگه ادم باطنش درست باشه ی ظاهر خوب میپسنده نه بد

دید گاه من

اینکه شما فقط منظورتون رابین هود است و یا نه کلی بیان کردید؟؟؟

منظورم کلی است سعی میکنم از اشکال مختلف مثال استفاده کنم برای بیان بهتر منظورم ... چون اینجا افراد مختلف با عقاید و فرهنگ ها و تحصیلات مختلف حضور دارند سعی دارم به جوابی کلی برسیم ... پاسخی که برای تمام این اغشار قابل پذیرش  باشد .

اما در هر صورت من نظرم ب این است ک اگه ادم باطنش درست باشه ناخداگاه ظاهرشم درست میشه ب نظر من ظاهر و باطن ادم ی معقوله از هم جدایی نمیباشد ک بخواهیم از هم جداش کنیم اگه ادم باطنش درست باشه ی ظاهر خوب میپسنده نه بد

یعنی شما معتقدید اون خانم که ظاهری غیر مذهبی رو میپسنده .. نیت زیارت که یک نیت مذهبی است رو نداشته ؟

دیدگاه خانم الهام مامان آوینا عزیز:

نمیشه گفت اصلاٌ ظاهر مهم نیست ولی 80 درصد باطن مهمه و 20 درصد ظاهر. من خودم زیاد به ظاهر اهمیت نمیدم....

دید گاه من

البته من مخالفم با نظر شما .. چون به نظر من ظاهر مثالی از قالبی برای باطن است .. شما صفحه کاغذی سفید را در نظر بگیرید ... و .. یک خودکار را .... با خودکار میتوانیم بر روی کاغذ سفید متون زیبا و نقش های زیبایی را ترسیم کنیم ... حال اگر ما کاغذ را نماد عمل و در نهایت نتیجه خود در نظر بگیریم ... ترسیم را نماد نیت خود .. خودکار را نماد ظاهر خود و جوهر خودکار را نماد باطن خود... اگر ما ظاهر را نداشته باشیم آیا بازهم باطن ما مارا میتواند به نیت  اصلی در عملمان برساند ... یا نه در حقیقت جوهر بدون قالب روی کاغذ پخش شده و تصویری بسیار زشت بی رابطه با نیت ما را در عمل به تصویر میکشد .. آیا ما به نتیجه درست و نتیجه دلخواه از نیت خود در عمل راه پیدا کرده ایم یا خیر ... حال در نظر میگیرم 20 درصد از ظاهر را رعیت میکنیم  .. خودکار ما 80 درصد دچار نقص میباشد و نمیتواند نیت مارا در عملمان ترصیم کند باز هم نقش نهایی قابل قبول است .. نتیجه مطلوب است ؟



سلام

اول از همه ممنون بابت نظراتتون ... و در ادامه میخواستم بگم احساس میکنم نوع مثال خانم در بحس باعث جبه گیری شده  باشه .. من جزء هیچ جبهه ای نیستم .. قصد هیچگونه توهین رو هم به هیچ غشر و فرهنگی ندارم ، نداشتم ، و نخواهم داشت ... این خانم همانطور که از اول متن به آن ذاکر شدم فقط مثال بود .. نه اینکه من نوک پیکانم را به سمت خانم ها گرفته باشم ... و بخوام با ایجاد این بحس خدایی نکرده توهینی به غشر مادر و زن کرده باشم .. از همین جا هم اگر باعث ایجاد سوء تفاهم شدم از تمام عزیزان معذرت خواهی میکنم ... @};-

و یه چیز دیگه رو هم که میخواستم بگم اینه : که من این پست رو با اسم یک میز گرد ارسال کردم و قوانین یک میز گرد رو هم داره ... نه اینکه من در یک سوی خاکریز باشم و دیگران در سوی دیگر .. خیر .. شما میتوانید از اشخاص دیگر حاضر هم سوال کند و هم نظر ایشان را با دلایل خود مقایسه کنید

 

مامان پارسا کوچولو عزیز:

در مورد مثال اون خانم ،بایدبگم که در مواردی غیر از ظاهر سازی و ریا باید امیدوار بود این دسته از افراد به برکت همین زیارات و صلواتها و....کم کم به راه راست هدایت شوند باید در نظر داشته باشیم که محیط آموزش مذهبی علی رغم مدارس در خانواده ها یکسان نیست و اکثر بچه ها و نوجوانان اغلب اوقات را با خانواده ها میگذرانند ممکنه اون خانم در جوی زندگی کرده که این مسائل از قبیل بد حجابی قبحی نداشته و در عین حال از نظر اعتقادی تا حدودی در جامعه به مسائل مذهبی اعتقاد پیدا کرده من مطمئنم اگه کسی حتی به اندازه یه سر سوزن با خدا در ارتباط باشه امید این هست که رشته پیوندش مستحکم تر و انشالله در آینده انسان کاملی بشه فقط فرصت میخواد و کمک افراد با ایمان و دلسوز خداوند هر کسی را به اندازه وسعش تکلیف کرده این یه توجیه نیست بلکه حقیقتی از زبان خداوند مهربان و عادل شاید صلوات و زیارت آن زن بد حجاب در نظر پروردگار عالمیان مانند نماز فردی باشد که در محیطی پاک و مذهبی زندگی می کند با ارزش باشد .اما در مواردی به جز این استثنا باید بگم ظاهر و باطن معنوی افراد ارتباط مستقیم با هم دارند و در این هیچ حرفی نیست و نباید بهانه اورد. یاحق

من

من قصد بهانه آوردن ندارم .. اما من از شما میپرسم که آیا با شاید .. میتوان به نتیجه رسید؟ .. سوال دیگه ای که برای من پیش اومد  در این متن ... شما در مورد تاثیرات خانواده فرمودید ... من هم کاملا با تاثیرات خانواده موافق هستم ولی  این میتواند دلیل خوبی برای یک انسان بالغ باشد ... من در خانواده ای بزرگ شدم که خوردن مشروب دارای هیچ قبحی نیست .. حالا من میتونم در حالت مستی نماز بخانم ؟...  آیا میتوانم نماز بخوانم وبعد از آن برم و مشروب بخورم ؟... من با نیت ازطبات با خدا نماز میخانم .. ولی میخوام بدونم به نظر شما فرهنگ خانوادگی من میتونه باعث ابطال فرمان صریح خداوند در باره حکم شراب باشد ؟ .... آیا نماز من در حالت مستی مورد قبول درگاه خداوندی میتواند باشد ؟ .... "خداوند هر کسی را به اندازه وسعش تکلیف کرده" گفته شما کاملا صحیح است .. اما مگر حضرت علی نفرمودند کسی که بدون تحقیق اسلام را بپزیرد مسلمان نیست ؟ من این سوال برام پیش اومد که آیا کسی که انسانی کامل .. عاقل .. و سالم است وسعتش با یک دیوانه برار است یا با یک انسان کامل دیگر ؟  ... شما فکر نمیکنید این وسعت مربوط به توانایی ها باشد ؟ ... ما معصوم نیستیم ولی دارای درک و فهم هستیم ... من وقتی قبول میکنم که برای ارطبات با خدا نماز بخوانم آیا نباید آداب .. اصول .. و قال اصلی آن را بپزیرم ؟ آبا با پذیرش اسلام نباید غالب اورا بپذیرم ؟...

ستاره زمینی عزیز:

میگید خانمی که از حرم میاد چادرش را در میاره و بااون طرز لباس و پوشش ............اصلا نمیشه قضاوت کرد .......................................نه نمیخوام چیزی بگم........اینطوری بهتره..

من

ما هیچکدام در جایگاه قضاوت نیستیم ... قصد قضاوت رو هم نداریم .. ولی شاید اون خانم مثال ما در فکر تحقیق باشه و بعد از اون زیارت به فکر آن باشد که جدا از فرهنگ خانوادگی به دنبال فرهنگی غیر باشد .. و خیلی اتفاقی به این جا بیاد و نظر شما بتونه بهش کمک کنه ..چشمک

مامان محمد معین عزیز:

  • در مورد کسانی که اعتقاد به خدا دارند اما نماز نمی خوانند یا حجابشان را رعایت نمی کنند: هیچ کسی جز پیامبران وامامان معصوم نیست ,این روشنه که همه ما دارای گناهان صغیره و حتی کبیره هستیم,اما به نظر من نقص یک عده نباید کل مجموعه رو زیر سوال ببره, اصل و زیر پایه درسته شاید تربیت غلط جامعه ما رو در این مسیر قرار داه
  • من نمی خوام زیاد این بحث رو کش بدم چون دقیقا نمی دونم شما می خواین چه نتیجه ای بگیرین, در مورد رابینهود: مگه خدا نمی تونست مردم رو در یک سطح خلق کنه که فقیر و پولدار نداشته باشه؟ به نظر شما این تفاوت برا اینه که یه نفر پیدا بشه با دزدی از پولدارها حق فقرا رو ازشون بگیره؟؟؟؟؟این درسته؟ همه می دونیم نیتی درسته که برای رضای خدا باشه, به نظر شما این کار خدا رو راضی میکنه؟

 

من

فکر هم نمیکنم هیچ یک از ما ادعای معصومیت داشته باشیم .. ولی فکر نمیکنید حد اقل بتوانیم تلاش خود را انجام بدهیم ؟... من چون نمیتوانم معصوم باشم دیگر نباید حتی تلاشم را بکنم ؟... پیر پالان دوز نه معصوم بود نه خدا بود ونه پولدار و معروف ... ولی تلاش خودش رو کرد تا پیر پالاندوز شد ؟ ... معصوم نیستیم ولی معصومیت رو که قبول داریم .. نمیتونیم راه آسفالت کنیم ولی میتونیم در اون راه باشیم که ... ضمنا نقص یک عده هیچکس رو زیر سوال نمیبره حتی خودش رو ولی به نظر شما این نقص نمیتونه شیوع قنوص باشه .. خانم مثال ما روزی مادر میشه ...و فرزند او مثالی دیگر ... فرزند فرزند او مثالی دیگر و مثال های پیاپی دیگر ...

ما مجادله نمیکنیم که کشش بدیم ..صحبت میکنیم .. و من شخصا حد اقل در مورد خودم مطمئن هستم که دارم چیزهای زیادی رو از این بحث یاد میگیرم.... من نگفتم رابینهود کار درستی میکنه .. گفتم این چهره از اون در ذهن مخاطبینش ساخته شده ... و خودم هم پرسیدم چرا از یک دزد چهره خوبی ساختیم ؟  اگر محمد معین از شما بپرسه "مامان رابینهود کی بود" شما چطور براش رابینهود رو تشریح میکنید ؟

همه می دونیم نیتی درسته که برای رضای خدا باشه, به نظر شما این کار خدا رو راضی میکنه؟

کاملا تایید میکنم ... خیر ... ولی از خودمون بپرسیم چرا از یک دزد چهره خوبی میسازیم ؟

خانم الهام مامان آوینا عزیز:

من منظورم از این 80 و 20 در این زمینه نبود. بلکه در زمینه های شخصی بود . منظورم این بود شاید من زیاد به اینکه حتما لباس نو بپوشم وغیره اهمیت ندم ولی بیشتر سعی می کنم باطنم را بهش برسم. منظورم این نبود فکر کنم سوئ تفاهم شده...

من

متاسفم اگر درست متوجه منظورتون نشدم چشمک

 

جمع بندی و سوالاتم به طور عموم:

من از صحبت ها و نظرات تمامی دوستان اینطور برداشت کردم که نیت مهم تره البته جدا از جبهه گیری اون خانومه .. الان که فکر میکنم طرف آقا بود به جون خودم موهاشو سیخ کرده بود شلوار برمودا پوشیده بود ماتیکم زده بود خاک به سرش کنن موهاشم مش کرده بود تازشم مرتیکه استخون روی بازوش خال کوبی کرده بود SATAN بعد اصلا به نظر شما این واسه چی اومده بود اونجا ... بگذریمبریم سر اصل مطلب .. فکر میکنم (البته ممکنه اشتباه فکر کنم میتونید بهم بگید) تمام دوستان متفق القول هستند که باتن و نیت مهم تره و میتونه ظاهر رو تغیر بده من هم قبول دارم نیت سازنده قالب اصلی ظاهر است ینی خاسته یا نه خاسته قالب ظاهر بسته به نیاز های درون شکل میگیرد ... اما این ضریب میتونه تابع معکوس هم داشته باشه یعنی ظاهر مارو در راه اشتباه قرار داده و داره پاطن مارو هم تحت تاثیر قرار بده ....

من در جمع بندی کلی نظرات این سوال برام پیش اومد .. چون مثال در مورد زیارت بود و بحث به سمت ظاهر و باتن و نیت در مذاهب سوق پیدا کرد در همین راستا ...

چرا من به زیارت امام رضا میروم ؟ 

مگر من چقدر امام رضا رو میشناسم ؟

اگر من اورا میشناسم .. پس چرا راه اورا نمیروم ؟

اگر نمیشناسم پس چرا پیش او آمده ام ؟

فقط برای گرفتن حاجت ؟

یعنی فقط او هست تا به من پول و خونه و سلامتی و آخرت و عذت و نمره امتحانی بده ؟

یعنی اون هیچ شرطی نداره ؟

نمیشه که .. دکتر هم که میری اول باید ویزیت بدی .. بعد باید به حرف کنی (اینو بخور .. اونو نخور .. اینو بپوش ..این کارو نکن) ... اگه خوب نشدی اولین چیزی که دکتره ازت میپرسه اینه که اون کارایی رو که گفتم انجام دادی یا نه .. میشه بری دکتر .. درو باز کنی بری تو .. بگی مریضم ... بعد بیای بیرون تمام دارو و دواهاشو بریزی دور .. تمام نصیحتاشم بزاری کنار بعد بیای بگی چرا خوب نشدم ؟ اصلا مگه میشه بدون شناخت رفت دکتر .. به نظر شما احمقانه نیست من برای سرما خوردگی برم دکتر پوست ... نباید اول طرفمو بشناسم بعد برم پیشش ؟ ... نباید بدونم اون چه پیش نیازی داره ؟ ... اگه میشناسمش پس چرا به حرفش نمیکنم .. اگه نمیشناسمش پس چرا دارم میرم پیشش ؟

ظاهر نه لباس پوشیدنه .. بد حجابی یا حجابه ... موهای مش کرده یا نکرده ... ظاهر ینی بدونی داری چیکار میکنی .. بدونی کجا داری میری .. ظاهر ینی حقیقت ماجرا .. من از شما میخوام یک کلید رو فشار بدید .. شما با نیت کمک اون دکمه رو فشار میدید .. اما با فشار دادن آن دکمه شما در حقیقت برق رو قطع کردید آیا شما بی گناهید .. شما نباید میپرسیدید که این دکمه چی هست ؟ .. آیا رابینهود توجیهی برای دزدی هست ؟ .. مگر وهابیون با نیت این که با کشتن هفت شیعه به بهشت میروند آدم نمیکشند .. آیا این توجیهی بر کار آنان است ؟ ... آیا آنان دارای فهم و درک نیستند که در مورد کاری که انجام میدهند تحقیق کنند ؟ .. فقط چون در چنین جامعه ای هستند توجیهی بر جنایت آنان است ؟ آیا من با نیت سفر حج دزدی کنم .. حج من قبول است ؟ نیت من حج است زیارت خانه خدا .. این توجیهی بر ظاهر کار من است ؟ من مشروب میخورم ولی به حق هیچکس تجاوز نکردم .. دروغ نگفتم و.... آیا چون تا حالا به حق کسی تجاوز نکردم توجیهی بر شرب خمر خود دارم ؟ ... آیا زیارت خانم مثال ما قبول است چون نیت خوبی داشته ... یعنی زیارت امام رضا فقط رفتن به حرم اوست ؟ یعنی نباید بدونم اصلا امام رضا کی بود ؟... برم قم تو حرم زیارت کنم ... بیام بیرون دمبال دختر مردم بیوفتم ... حله دیگه ؟ نیتم اونجا پاک بود الان که اونجا نیستم .... من این خانمو دوست دارم دستشو بگیرم گناه نکردم ... من که نیت بدی ندارم ... دوستش دارم دستشو گرفتم .. بدون حوس هم این کارو کردم .... هیچ نیت شومی هم ندارم .. تازه دوستش هم دارم .... گناه نکردم؟ ... نیتم درسته دیگه باقیش مهم نیست؟ ... پس وهابی ها هم کار درستی میکنن دیگه نیتشون رفتن به بهشته دیگه ... این که من معصوم نباشم دلیل خوبیه که هرکاری دوست داشتم انجام بدم .. من که حضرت فاطمه نیستم .. پس اشکالی نداره موهامو بریزم بیرون ... ایشون چون معصوم بودن مجبور بودند ... خدا رو شکر ما معصوم نشدیم ...و الی دست و پامون حسابی بسته بودا .... واقعا توجیه مناسبی میتونه باشه فرهنگ محیطی .. نوع جامعه ..

والا من هرطوری که حساب میکنم باز هم مشکل دارم نمیتونم خانم محترم مثال رو توجیه کنم ... واقعا کمک میخوام ... چطور میتونم توجیهش کنم ....؟؟؟

 



سلام

مامان سبحان جون عزیز :

سلام خوبی ازدست تو بااین سوالهات 2روز نبودم ها مگه قرار نشد اشپزی بزاری همون طرز تهیه سیب زمینی خیلی خوب بود ولی جدا از شوخی بحث جالبی گذاشتی به نظر من که نیت ادم خیلی مهمه ولی بعضی وقتها ظاهر یه شخص شخصیتی بهش میده که باطنش بقیه افراد قبول نمیکنن مثل خانومهای بد حجابی که واسه زیارت امام رضا جونشون میدن یا اقایونی که وقتی به قیافه فشنشون نگاه میکنی واقعا باخودت فکر میکنی که نیومدن زیارت اومدن ...ولی این ما هستیم که باید افکار خودمون درست کنیم و فقط ظاهربین نباشیم شاید خدا نیت قلبی شخصی رو که حتی با بی حجابی اومده زیارت رو بیشتر از مایی که با حجاب میریم قبول داشته باشه ادم های زیادی بودن که خیلی منحرف بودن ولی با یک نیت خوب از هزارتا شخص صالح نزد خدا عزیزتر بودن مثل خانومی که باوجود اینکه ظاهر مناسبی نداشت فقط باکنارزدن یک سنگ ازجلو پای یکی از بنده های خدا وارد بهشت شد پس نیت خیلی مهمه

من

سلام ممنون .. میدونی هرچی فکر کردم دیدم طرز تهیه سیبزمینی رو هم درست بلد نیستم

مامان محمد معین عزیز:

  • دوست خوبم کشمکش به معنی مجادله هست, من گفتم کش دادن منظورمم اینه که نمی خوام بحث شما رو گسترش بدم و ابعادی که شاید منطور سوالتون نباشه رو مطرح کنم
  • ممنون از متن و شعر زیباتون در مورد مادر
  • سوالهای شما و صدها سوال دیگه بارها و بارها در مسیر زندگی برای همه ما تکرار میشه, اطراف ما پرند آدمهایی که پر از تناقضند و نیتشون به کنار اعمال ظاهریشون هم با هم متناقضه, اما به نظر من هر کسی در زندگیش خواسته هایی هم برای این دنیا وهم برای آخرت خودش داره که کمتر پیش میاد مسیر درست رو برای رسیدن به این خواسته ها انتخاب کنه , هر کس ممکنه خودش رو محق چیزهایی بدونه که نیست و طمع و دنیا طلبی و جهل و هزار دلیل دیگه باعث میشه راهش رو گم کنه و تا حد ضلالت پیش بره, اعتقادی که وهابیون دارند کمتر از اعتقاد زنده به گور کردن دختران در عصر جاهلیت نیست اما پس از گذشت قرن ها متاسفانه هنوز بشر راه خودش رو پیدا نکرده ودر مسیر گمراهی داره دست وپا میزن

من

دوست خوبم کشمکش به معنی مجادله هست, من گفتم کش دادن منظورمم اینه که نمی خوام بحث شما رو گسترش بدم و ابعادی که شاید منطور سوالتون نباشه رو مطرح کنم

بر عکس شما من خیلی مشتاقم تا شما بحث رو در ابعاد مختلف گسترش بدید ... گسترده شدن بحث به ارزش مفهومی و بار معنایی اون خیلی کمک خواهد کرد .. با گسترش خلال و گنگلی ها هم از بین خواهد رفت ..

ممنون از متن و شعر زیباتون در مورد مادر

این کمترن کاری بود که از دستم بر میومد ... خوشحالم که خوشتون اومد

سوالهای شما و صدها سوال دیگه بارها و بارها در مسیر زندگی برای همه ما تکرار میشه, اطراف ما پرند آدمهایی که پر از تناقضند و نیتشون به کنار اعمال ظاهریشون هم با هم متناقضه, اما به نظر من هر کسی در زندگیش خواسته هایی هم برای این دنیا وهم برای آخرت خودش داره که کمتر پیش میاد مسیر درست رو برای رسیدن به این خواسته ها انتخاب کنه , هر کس ممکنه خودش رو محق چیزهایی بدونه که نیست و طمع و دنیا طلبی و جهل و هزار دلیل دیگه باعث میشه راهش رو گم کنه و تا حد ضلالت پیش بره, اعتقادی که وهابیون دارند کمتر از اعتقاد زنده به گور کردن دختران در عصر جاهلیت نیست اما پس از گذشت قرن ها متاسفانه هنوز بشر راه خودش رو پیدا نکرده ودر مسیر گمراهی داره دست وپا میزن

خوب آیا سوال هایی که در مسیر زندگی تکرار میشوند به دمبال جواب نیستند .. اگر جوابی برای آنها نیابیم آیا به نظر شما اون سوال به پاسخ  خود توجیهی منتهی نمیشود... به نظر شما آیا تناقض در آدم های اطراف ما به دلیل نبود همان جوابها برای سوالاتشان نبوده ... فکر نمیکنید شاید آن تناقض از نا آگاهی بوده است .... شاید او سوالی را داشته و با گذشتن از کنار آن و بی توجهی به سوال ، سوال را به شکلی توجیهی پاسخ داده و دچار تناقض در دیدگاه ما شده است .. هیچیک از آنهایی که در دیدگاه ما دچار تناقض هستند خود را متناقض نمیدانند ... بهتر نیست به جای عبور ساده از کنار سوال خود و دیگران .. آنها را پاسخ گو باشیم ؟

به طور یک مثال عامیانه ... حتما شما هم نوعی سلام خودمانی و طنز گونه را شنیده اید ..."سام علیک" آیا کسی که به این روش سلام میکند تاریخ و فلسفه آن را میداند ؟ ... یا نیت او ابراز صمیمیت در رابطه اش است ؟ حالا بیاین با هم ببینیم سام علیک یعنی چه ....این کلمه به معنی مرگ بر تو باد است نمیخوام از رشته واژه شناسی و تعاریف زبان شناسی وارد بشم .. فقط یک داستان کوتاه در مورد آن : .. میگویند یهودیان به واسته تنفری که از پیامبر اسلام داشته اند وقتی به او میرسیدند خطاب به او میگفتند سام علیک و پیامبر اسلام هم در جواب میفرمودند و علیکم .. یعنی بر خودت باد .. حالا ببینید شخصی که از این توصیف استفاده میکند نمیداند چه میکند .... نیتش بد نیست .. ولی کار درستی میکند ؟ .. او در حقیقت دارد آرزوی مرگ را برای کسی که میخواهد ابراز صمیمیت به او نشان دهد میکند ؟.. به نظر شما اگر در دوران جاهلیت جوابی برای سوال بی فایدگی زنان نبود .. قبایل خاطی از اشتباه خود صرف نظر میکردند ؟ ... آنها خود را توجیه کرده بودند ... واین باز بد تر از اون شخصی هست که سوال را دارد اما هنوز به مرحله خود توجیهی نرسیده است ... اینطور در نظر بگیرید ... که او یک زمین هموار است .. با خود توجیهی ساختمانی در این زمین ساخته میشود .. حال دیگر برای دادن پاسخ کمی دیر است .. چون معلم ابتدا باید آن ساختمان را در آن زمین خراب کند زمین را دوباره هموار کرده سپس از اول ساختمان جدید را بنا کند ....

حالا در مورد بد حجابی .. فقط میخوام نتایج یک تحقیق علمی رو بگم .. نه خدا شاهده قصد توهین دارم .. نه میخوام کسی رو بکوبم یا بالا ببرم ... طی تحقیق یک موسسه تحقیقاتی ..که البته این موسسه اگر اشتباه نکنم یا وابسته به حوزهای علمیه خواهران بود یا یه چیزی شبیه به آن بود ... 96 درصد از توریست های خارجی ابراز کردند که در خیابان های ایران بیشتر مورد تحریک قرار گرفتند تا کشور های غیر مسلمان که بعضا خانما در آنها دارای پوشش نمیباشند ... البته در ادامه ... از نظر علم روانشناسی هم این مسئله قابل تایید است ... اما آیا تمام خانمها این را میدانند؟ .. پس نیت بدی در ورای عمل آنها نیست نا آگاهی است .. واین نا آگاهی هم به خود آنها .. هم به جامعه آنها آسیب وارد میکند ...

گاهی این حتی نا آگاهی هم نیست .. فقط یک بی توجهی ساده است .. فقط بی توجهی .. باورتون میشه ؟ ... من چند تا سوال میپرسم از خانمها ... خداییش جواب رو راست بدین ...

به نظر شما چرا بعضی از خانمها مانتوهای اندامی میپوشند ؟

به نظر شما چرا بعضی از خانمها از رنگهای جلب توجه کننده استفاده میکنند ؟

به نظر شما چرا بعضی از خانمها از آرایشهای جذاب استفاده میکنند ؟

من خانم نیستم تا جواب اینها را بدانم ... ولی در مورد آقایون حد اقل میتونم تحلیلی از هم نوعانم داشته باشم و پاسخ گو باشم ....

 

 




خانم سمانه مامان ستایش عزیز

ببخش اگه دیر اومدم.
راستش من خیلی دوست ندارم قضاوت کنم،مخصوصا از ظاهر افراد.
چون بارها ثابت شده برام که از روی ظاهر افراد نمیشه باطن و عقاید و اعتقاداتشون رو شناخت.
عمیقا به این اعتقاد دارم که باطن افراد روی ظاهر هم اثر میذاره ولی یک سوال:اینکه فردی بی حجاب باشه و ظاهر درستی بر اساس عرف جامعه ما نداشته باشه از نظر یک فرد باحجاب محکومه به اینکه باطن بدی داره؟اون فرد باحجاب با چه معیاری به این نتیجه رسیده؟
میخوام بگم شاید اینکه تو جامعه ما جا افتاده که ظاهر باحجاب مساوی با باطن خوب اصلا درست نیست.شاید ما باید افکارمونو عوض کنیم...
اعتقاد من اینه که نباید با عقل و منطق محدود خودمون به قضاوت دیگران بنشینیم و بگیم خب ظاهر فلانی اینطوریه پس باطنشم اونطوری...
امیدوارم منظورمو خوب رسونده باشم.

من

نه والا چه دیری .. چرا دیر ؟ خیلی هم به موقع بود

والا من و ما هم دوست نداریم قضاوت کنیم .. حقیقت اینه که فکر نمیکنم کلا ما در مقام قضاوت باشیم که بخوایم قضاوت کننده باشیم ...

در مورد سوالتون

اینکه فردی بی حجاب باشه و ظاهر درستی بر اساس عرف جامعه ما نداشته باشه از نظر یک فرد باحجاب محکومه به اینکه باطن بدی داره؟اون فرد باحجاب با چه معیاری به این نتیجه رسیده؟

من فقط ز طرف خودام جواب میدم شاید نظر من اشتباه باشه یا کامل نباشه .. شاید دوستان دیگه هم نظراتی داشته باشند ... فکر میکنم ... یک فرد با حجاب نمیتونه با هیچ معیاری باطن یک شخص بی حجاب رو محکوم کنه .. بجز با معیار های مشترک بین هردو ... چون معیار در قضاوت باید معیاری متقابل باشه یعنی نمیشه یک فرد مثلا آفریقایی رو با قانون اساسی مثلا اسرائیل محکوم کرد ... چون فرد مضبور در اسرائیل نیست و قانون این کشور رو هم قبول نکرده ... اما شخصی که نام خودش رو میزاره یهودی رو میشه در هرجایی با قوانین یهود و تلمود مورد سنجش قرار داد ... شما هم در ایران توریستهای زیادی رو دیدید که با هر وضعیتی حتی به مکانهای مقدس و زیارتی ما میروند .. آیا بر اونها خرده میگیرید ؟... اونها قبولدار قوانین حاکم بر ایدئولوژی مقدس ما نیستند ... گاها فقط به عنوان مشاهده و بازدید به این مکانها میروند ... اما منی که اسم خودم رو میزارم مسلمان به خودم اجازه میدم مثلا در مسجد مشروب بخورم ؟ ... پس من تابع قوانین اسلامی هستم ... پس باطنا حداقل تا اینجا من یک مسلمانم .. چون در حقیقت من خودم از درون خودم به خودم اجازه چنین کاری رو نمیدهم ... و کاملا این مسئله فطری و درونیه و مستقیما با باطن شخصی من در ارتباطه .... من قبلا هم گفتم گاهی وفقط بخاطر یک بی توجهی کوچیک ما مرتکب اشتباهات بزرگ میشویم .. و در 90 درصد این موارد ما اصلا گناهکار و مقسر هم نیستیم ... بطور نمونه : طرف میاد پول نذول میکنه که مادرشو بفرسته به زیارت حج ... نیت پاکه ولی توجه به این موضوع نداره که اون پول از ریشه حرامه اون با این کار خودش رو گناه کار میکنه .. نذول دهنده رو گناهکار میکنه .. و این حج رو هم باطل .... من گفتم ظاهر قالب باطنه ... هنوز هم میگم .. یک لیوان آب تا کی یک لیوان آبه ؟ .. وقتی اون آب درون یک پارچ باشه میشه .. پارچ آب .. وقتی توی تنگ باشه ..میشه تنگ آب .... وقتی هم توی جوی باشه میشه جوی آب .. آب تغییری نکرد .. قالبش عوض شد ... کسی توی یک لیوان آب آشغال میریزه ؟  ... ولی توی یک جوی آب چطور ؟  ... حالا بریم سراغ یک مقوله دیگه .. اگر این آب خالی باشه یعنی بدون قالب .. میشه ازش استفاده کرد ... یا اگر اصلا این قالب دچار نقص باشه ... مثلا پارچمون سوراخ باشه چی ... اون باطن رو تا کی میتونیم حفظ کنیم ...

شما گفتید : باید افکارمونو عوض کنیم ... در رابطه با چی ... این جریان عوض کرد افکار اگر ادامه پیدا کنه میرسه به مقوله های اجتماعی و سیاسی ... من میخوام افکارمو عوض کنم شما به من کمک کنید ... هر رفتاری باید تابع توجیه باشه .. یعنی من بدون دلیل نمیتونم گریه کنم .. آیا شما میتونید بدون هیچ دلیلی  در حالت خنثی .. بخندید و یا گریه کنید و یا عصبانی بشید ... پس نیاز به دلیلی برای توجیه رفتار هست  ...

چرا یک خانم آرایشی جذاب رو در یک محیط عمومی انجام میدهد



خانم سمانه مامان ستایش عزیز :

من کاملا با شما درباره اینکه میگید "من تابع قوانین این مملکتم،و این درونی و فطریه"مخالفم!چون اینجا بحث مجبور بودن پیش میاد.ممکنه من قانون خاصی رو قبول نداشته باشم ولی مجبورم قبولش کنم چون نمیشه خلاف جهت جریان آب شنا کرد!
اینکه گفتم "شاید باید افکارمون عوض بشن"منظورم درباره اون مسایلیه که تو کتابای درسی و مدرسه یادمون دادنه!چرا ما فکر میکنیم هرچی تا حالا درباره دین و عقاید و اینکه اینجوری باشیم بهشتی هستیم و اونجوری باشیم جهنمی-جالبتر اینکه از جانب خدا هم حکم صادر میکنیم مخصوصا از ظاهر افراد-درست بوده؟؟؟!

من

سلام

فکر میکنم سوء برداشت از متن من شده باشه .. منظور من فقط یک مثال بود که بخوام بفهمونم که معیار سنجش باید یک معیار مشترک باشه .. دقت کنید گفتم یک آفریقایی رو نمیشه با قوانین اسرائیلی محکوم و یا عف کرد .. ولی یک یهودی رو میشه در هرجایی با قوانین یهودیت مورد سنجش قرار داد ... شما در ایران هستید اما قوانین حاکم بر ایران رو قبول ندارید .. خوب این موضوع بحث ما نبود و فکر هم نمیکنم باشه ...اما... آیا شما خودتون رو به عنوان یک مسلمان قبول دارید ؟ .. پاسخ شما دو جبهه دارد ...یا شما پاسخ مثبت میدهید ... که ما میتونیم با تکیه بر معیار های اسلامی به بحثمون ادامه بدیم .. ویا اینکه جواب شما منفیست .. که در این صورت ما میتونیم با توجه به تکیه شما بر ایدئولوژی خاص مورد تاید شما این بحث رو با میزان بر ترازوی آن ایدئولوژی مورد قبول شما ادامه بدهیم ....

درباره قسمت دوم که سوالی رو مطرح کرده بودید در باره تغییر افکار  .. من فکر میکنم اگر  بعد از پاسخ مثبت یا منفی شما .... نظرم رو ارائه بدم بهتر باشه

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (26)

مامان محمدرضا
27 مهر 91 20:26



نظرتون در باره سوالم نگفتید مامان خانمی؟


مامان محمد معین
28 مهر 91 1:05
مگه رابینهود باطن خوبی داشت؟ مگه یه دزد که تجاوز به مال مردم میکنه میشه نیتش پاک باشه؟ به نظر من عملی که نیت پاکی پشتش باشه صورت بد به خودش نمیگیره مگر اینکه کننده کار فرد آگاهی نباشه یا به قول گفتنی جاهل باشه
نایسل
28 مهر 91 2:06
عزیزم ظاهر هم مهمه به من نظر من خیلی مهمه چون رو طرز فکرت اثر داره ... بلاخره ظاهر هم به باطن ربط داره .... دیدی کسایی که مومن هستن نورانی ان
نایسل
28 مهر 91 2:07
ستاره زمینی
28 مهر 91 8:23

دارم تفکر میکنم نتیجه گرفتم جواب میدم.


ادامه مطلب رو پیگیری کن به تفکراتت حتما کمک میکنه
مامان امیر مهدی (سوده)
28 مهر 91 8:34
هر کاری دو جنبه دارد یکی حسن فعلی کار و یکی حسن فاعلی یعنی باید هر دو تا جنبه درست باشد تا کار ارزش داشته باشه یعنی هم نیت انجام کار باید درست باشه و هم خود کار باید درست و شایسته باشه .
مامان مهنا
28 مهر 91 12:02
راستیتش هنوز وجه سوالتونو درنیافتم اینکه شما فقط منظورتون رابین هود است و یا نه کلی بیان کردید؟؟؟ اما در هر صورت من نظرم ب این است ک اگه ادم باطنش درست باشه ناخداگاه ظاهرشم درست میشه ب نظر من ظاهر و باطن ادم ی معقوله از هم جدایی نمیباشد ک بخواهیم از هم جداش کنیم اگه ادم باطنش درست باشه ی ظاهر خوب میپسنده نه بد
الهام مامان آوینا
28 مهر 91 13:18
نمیشه گفت اصلاٌ ظاهر مهم نیست ولی 80 درصد باطن مهمه و 20 درصد ظاهر. من خودم زیاد به ظاهر اهمیت نمیدم....
مامان مهنا
28 مهر 91 20:13
اومدم ببینم کامنتمو
دیدم نیس
خواستم بگم کو کامنتم
ک دیدم الان تاییدش کردی
راستی ادامه مطللبو ک نزاشتی


گذاشتم در حال ویرایشش بودم
بابت تاخیر ببخشید دیگه حالا نمیشه
الهام مامان آوینا
29 مهر 91 0:39
من منظورم از این 80 و 20 در این زمینه نبود. بلکه در زمینه های شخصی بود . منظورم این بود شاید من زیاد به اینکه حتما لباس نو بپوشم وغیره اهمیت ندم ولی بیشتر سعی می کنم باطنم را بهش برسم. منظورم این نبود فکر کنم سوئ تفاهم شده...
مامان محمد معین
29 مهر 91 3:36
من نمی خوام زیاد این بحث رو کش بدم چون دقیقا نمی دونم شما می خواین چه نتیجه ای بگیرین, در مورد رابینهود: مگه خدا نمی تونست مردم رو در یک سطح خلق کنه که فقیر و پولدار نداشته باشه؟ به نظر شما این تفاوت برا اینه که یه نفر پیدا بشه با دزدی از پولدارها حق فقرا رو ازشون بگیره؟؟؟؟؟این درسته؟ همه می دونیم نیتی درسته که برای رضای خدا باشه, به نظر شما این کار خدا رو راضی میکنه؟
مامان محمد معین
29 مهر 91 3:49
در مورد کسانی که اعتقاد به خدا دارند اما نماز نمی خوانند یا حجابشان را رعایت نمی کنند: هیچ کسی جز پیامبران وامامان معصوم نیست ,این روشنه که همه ما دارای گناهان صغیره و حتی کبیره هستیم,اما به نظر من نقص یک عده نباید کل مجموعه رو زیر سوال ببره, اصل و زیر پایه درسته شاید تربیت غلط جامعه ما رو در این مسیر قرار داه
ستاره زمینی
29 مهر 91 8:28
میگید خانمی که از حرم میاد چادرش را در میاره و بااون طرز لباس و پوشش ............اصلا نمیشه قضاوت کرد .......................................نه نمیخوام چیزی بگم........اینطوری بهتره..
مامان پارساکوچولو
29 مهر 91 9:06
در مورد مثال اون خانم ،بایدبگم که در مواردی غیر از ظاهر سازی و ریا باید امیدوار بود این دسته از افراد به برکت همین زیارات و صلواتها و....کم کم به راه راست هدایت شوند باید در نظر داشته باشیم که محیط آموزش مذهبی علی رغم مدارس در خانواده ها یکسان نیست و اکثر بچه ها و نوجوانان اغلب اوقات را با خانواده ها میگذرانند ممکنه اون خانم در جوی زندگی کرده که این مسائل از قبیل بد حجابی قبحی نداشته و در عین حال از نظر اعتقادی تا حدودی در جامعه به مسائل مذهبی اعتقاد پیدا کرده من مطمئنم اگه کسی حتی به اندازه یه سر سوزن با خدا در ارتباط باشه امید این هست که رشته پیوندش مستحکم تر و انشالله در آینده انسان کاملی بشه فقط فرصت میخواد و کمک افراد با ایمان و دلسوز خداوند هر کسی را به اندازه وسعش تکلیف کرده این یه توجیه نیست بلکه حقیقتی از زبان خداوند مهربان و عادل شاید صلوات و زیارت آن زن بد حجاب در نظر پروردگار عالمیان مانند نماز فردی باشد که در محیطی پاک و مذهبی زندگی می کند با ارزش باشد .اما در مواردی به جز این استثنا باید بگم ظاهر و باطن معنوی افراد ارتباط مستقیم با هم دارند و در این هیچ حرفی نیست و نباید بهانه اورد. یاحق
مامان سبحان جون
29 مهر 91 23:43
سلام خوبی ازدست تو بااین سوالهات 2روز نبودم ها مگه قرار نشد اشپزی بزاری همون طرز تهیه سیب زمینی خیلی خوب بود ولی جدا از شوخی بحث جالبی گذاشتی به نظر من که نیت ادم خیلی مهمه ولی بعضی وقتها ظاهر یه شخص شخصیتی بهش میده که باطنش بقیه افراد قبول نمیکنن مثل خانومهای بد حجابی که واسه زیارت امام رضا جونشون میدن یا اقایونی که وقتی به قیافه فشنشون نگاه میکنی واقعا باخودت فکر میکنی که نیومدن زیارت اومدن ...ولی این ما هستیم که باید افکار خودمون درست کنیم و فقط ظاهربین نباشیم شاید خدا نیت قلبی شخصی رو که حتی با بی حجابی اومده زیارت رو بیشتر از مایی که با حجاب میریم قبول داشته باشه ادم های زیادی بودن که خیلی منحرف بودن ولی با یک نیت خوب از هزارتا شخص صالح نزد خدا عزیزتر بودن مثل خانومی که باوجود اینکه ظاهر مناسبی نداشت فقط باکنارزدن یک سنگ ازجلو پای یکی از بنده های خدا وارد بهشت شد پس نیت خیلی مهمه
مامان محمد معین
30 مهر 91 13:13
دوست خوبم کشمکش به معنی مجادله هست, من گفتم کش دادن منظورمم اینه که نمی خوام بحث شما رو گسترش بدم و ابعادی که شاید منطور سوالتون نباشه رو مطرح کنم
مامان محمد معین
30 مهر 91 13:14
ممنون از متن و شعر زیباتون در مورد مادر
مامان محمد معین
30 مهر 91 13:29
سوالهای شما و صدها سوال دیگه بارها و بارها در مسیر زندگی برای همه ما تکرار میشه, اطراف ما پرند آدمهایی که پر از تناقضند و نیتشون به کنار اعمال ظاهریشون هم با هم متناقضه, اما به نظر من هر کسی در زندگیش خواسته هایی هم برای این دنیا وهم برای آخرت خودش داره که کمتر پیش میاد مسیر درست رو برای رسیدن به این خواسته ها انتخاب کنه , هر کس ممکنه خودش رو محق چیزهایی بدونه که نیست و طمع و دنیا طلبی و جهل و هزار دلیل دیگه باعث میشه راهش رو گم کنه و تا حد ضلالت پیش بره, اعتقادی که وهابیون دارند کمتر از اعتقاد زنده به گور کردن دختران در عصر جاهلیت نیست اما پس از گذشت قرن ها متاسفانه هنوز بشر راه خودش رو پیدا نکرده ودر مسیر گمراهی داره دست وپا میزنه
مامان سبحان جون
1 آبان 91 22:01
اهنگ وبت خیلی قشنگه خیلی دوسش دارم
ستاره زمینی
3 آبان 91 10:13
اهنگ وبت زیباست.


ممنونم
منم خیلی دوستش دارم
سمانه مامان ستایش
5 آبان 91 3:13
ببخش اگه دیر اومدم. راستش من خیلی دوست ندارم قضاوت کنم،مخصوصا از ظاهر افراد. چون بارها ثابت شده برام که از روی ظاهر افراد نمیشه باطن و عقاید و اعتقاداتشون رو شناخت. عمیقا به این اعتقاد دارم که باطن افراد روی ظاهر هم اثر میذاره ولی یک سوال:اینکه فردی بی حجاب باشه و ظاهر درستی بر اساس عرف جامعه ما نداشته باشه از نظر یک فرد باحجاب محکومه به اینکه باطن بدی داره؟اون فرد باحجاب با چه معیاری به این نتیجه رسیده؟ میخوام بگم شاید اینکه تو جامعه ما جا افتاده که ظاهر باحجاب مساوی با باطن خوب اصلا درست نیست.شاید ما باید افکارمونو عوض کنیم... اعتقاد من اینه که نباید با عقل و منطق محدود خودمون به قضاوت دیگران بنشینیم و بگیم خب ظاهر فلانی اینطوریه پس باطنشم اونطوری... امیدوارم منظورمو خوب رسونده باشم.
مامان امیر مهدی (سوده)
6 آبان 91 1:08
خاک عرفات را
اب زمزم را
کوه حرا را
جرات ابراهیم را
طاقت اسماعیل را
وصال معشوق را
صاحب کعبه نصیبتان کند.
عیدتان مبارک.


عید شما هم با تاخیر مبارک
سمانه مامان ستایش
6 آبان 91 2:42
من کاملا با شما درباره اینکه میگید "من تابع قوانین این مملکتم،و این درونی و فطریه"مخالفم!چون اینجا بحث مجبور بودن پیش میاد.ممکنه من قانون خاصی رو قبول نداشته باشم ولی مجبورم قبولش کنم چون نمیشه خلاف جهت جریان آب شنا کرد! اینکه گفتم "شاید باید افکارمون عوض بشن"منظورم درباره اون مسایلیه که تو کتابای درسی و مدرسه یادمون دادنه!چرا ما فکر میکنیم هرچی تا حالا درباره دین و عقاید و اینکه اینجوری باشیم بهشتی هستیم و اونجوری باشیم جهنمی-جالبتر اینکه از جانب خدا هم حکم صادر میکنیم مخصوصا از ظاهر افراد-درست بوده؟؟؟!
مامان سبحان جون
6 آبان 91 3:48
مااپیممممممممممممممممممممم
مامان محمد فرهام
19 آبان 91 10:54
سلام مطالب زیبا بودن ما شما رو بی اجازه لینک کردیم اگه خواستید شما هم مارو لینک کنید ممنون
آوا
25 آبان 91 9:37
وبتون خیلی قشنگه لطفا پیش منم بیا بای منتظرتم
niniweblog
تمامی حقوق این صفحه محفوظ و متعلق به آرزوی من می باشد